Wednesday, March 24, 2010

Tazkirah buat semua...

Peringatan tentang hari Akhir...


1) Penaklukan Baitul Maqdis.
Daripada Auf b. Malik r.a, katanya, Rasulullah S.A.W telah bersabda : " Aku menghitung 6 perkara menjelangnya hari kiamat. " Baginda menyebutkan salah satu daripadanya iaitu penaklukan Baitul Maqdis."



2) Zina bermah
arajalela. Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenak enaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." (Sahih Muslim)





3) Bermaharajalela alat muzik.
" Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka." Ada yang bertanya kepada Rasulullah, " ya Rasulullah bila hal ini akan terjadi?" Baginda menjawab; " Apabila telah bermaharajalela bunyi - bunyian (muzik) dan penyanyi - penyanyi wanita" - (Ibnu Majah )




4) Menghias masjid dan
membanggakannya. " Diantara tanda - tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah - megahan dalam mendirikan masjid" (Riwayat Nasai')




5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan
hubungan dengan tetangga tidak baik. " Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturrahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." (Riwayat Ahmad dan Hakim)

No comments:

Post a Comment